|
|
|
Jo Brans Van plannen en pret in de zesde klas, druk 1, 207 blz. | Bijzonderheden: Oorspr. Meisjeshoek van 206 bladz. Geïllustreerd. Ingen. f 2. Gecart. f 2.40. Geb. f 2.75. Leeftijd: 13 a 14 jaar. Korte inhoud: 't Zijn 2 verhalen. Het eerste verhaal vertelt van 4 meisjes en 2 jongens, die erg in de war zitten over de repetities. Voor de Natuurkunde probeeren ze, na afspraak, te „spieken", terwijl de juffrouw scheeve platen recht hangt, die de leerlingen met opzet zoo gehangen hebben. Het mislukt, doordat er met het papiertje verkeerd gemikt wordt. Van de schoolblijvers loopt Alda weg, maar later heeft ze spijt van alles. Aan de vrouw van den boekhoud-leeraar schrijven ze een briefje met het verzoek haar man eens extra te tracteeren, om hem met het oog op de repetitie in een goed humeur te brengen. De vrouw doet het, maar het loopt falikant uit. Rapporten met nullen, tweeën en drieën volgen. Daarna beloften van beter werken! Het tweede verhaal vertelt van Elze, de vreemdelinge in een meisjesklas, die onder bescherming van Marietje wordt gesteld. Jettie voegt zich bij deze twee, maar Lien tracht ze „voor zich te houden", door Elze van diefstal te beschuldigen. Jettie ontdekt later, dat Lien zelf de dingen in 't kastje legt van Elze. Hevige ruzie! Elze in eere hersteld. Na een gesprek met het Hoofd van de school komt Lien langzamerhand tot inkeer. Beoordeeling: Voor de „zesde" klas moet men lezen „achtste" klas. Dan is de zinsbouw van de gesprekken nog te wijs. B.v.: Repetitie staat gelijk met een foltering in den inquisitietijd, - Als er proeven gedemonstreerd werden. — Kinderen, die moeten schoolblijven, zijn er 't zelfde aan toe als Napoleon-op-Elba. — Jij bent een succesnummer. — Een pechvogel enz., enz. In welke ULO-school wordt Boekhouden in VI gegeven? (Repetitie: Stel een Groothoek samen, waar alle rekeningen, debiteuren, crediteuren, kas, kassiersgoederen, enz. in voorkomen. Een Saldi-Balans van....). Deze school heeft verder de eigenaardigheid, dat de leeraars les geven zonder eenig resultaat, indien de leerlingen hun aanteekeningen niet leeren! Dit geldt in hoofdzaak het eerste verhaal, dat gezocht en overdreven is. Een paar sterke staaltjes: De spiekerij is gebaseerd op de verwachting. dat de juf ongeveer een half uur noodig zal hebben om een paar scheeve platen recht te hangen: Mevrouw Waldorp geeft haar man flensjes, opdat hij gemakkelijk proefwerk zal uitzoeken. Het tweede verhaal is veel gewoner. Dit maakt dan ook (en bovendien, omdat meisjes-boeken blijkbaar veel moeilijker te fabriceeren zijn dan jongens-dito), dat ik het toch nog kan Aanbevelen. A. Kranendonk. | Open Gids J.Lens Bibliotheekgids voor Chr. School- en Jeugdbibliotheken, 1930 |