|
|
|
H. te Merwe De overwinnaars van Alexandrië, druk 1, 111 blz. | G.K.C.O. (Cart. band). 4 z.p. 8 t.d.t. Het verhaal speelt, zooals de titel aanduidt te Alexandrië en tracht een beeld te geven van den tijd der Christenvervolgingen tijdens Keizer Septimius Severus. We wonen een geheime samenkomst der Christenen bij en krijgen een indruk van den geloofsmoed van mannen en vrouwen, die liever de vreeselijkste martelingen ondergaan, dan hun geloof af te zweren. De standvastigheid van de slavin Potamina brengt zelfs den Romeinschen onderofficier Basilides tot bekeering. De vele Latijnsche termen maken, hoewel de vertaling er bij aangegeven wordt, het lezen voor onze leerlingen niet gemakkelijk. In zoover is dit boek beter geschikt voor gymnasiasten der lagere klassen. De behandeling is vrij droog. Kinderen, die voor historische stof voelen, slaan er zich wel doorheen en kunnen er dan heel wat van leeren. Belangstelling wekken doet het o.i. niet, tenzij het onder leiding gelezen wordt. Een enkele vergissing teekenden we aan. Op blz. 32 staat een keer Letus, dit moet zijn Castus. Ook schrijft de auteur steeds rechtzitting. O.i. moet dit zijn rechtszitting in analogie met rechtsgeding, enz. Het geeft goede Evangelieverkondiging; als zoodanig kan het voor de Zondagsschool wel dienen; toch is de sfeer voor de gewone leerlingen weinig genaakbaar. Dat ligt minder aan het onderwerp dan aan de wijze van behandeling. | Boekbeoordeling van Kinderlectuur voor de Zondagsschool door de Commissiën van "Jachin", 1940 |
H. te Merwe De overwinnaars van Alexandrië, druk 2, 106 blz. | G.K.C.B. 4 z.p. 8 t.d.t. Het verhaal speelt, zoals de titel aanduidt, te Alexandrië en tracht een beeld te geven van de tijd der Christenvervolgingen tijdens Keizer Septimius Severus. We wonen een geheime samenkomst van de Christenen bij en krijgen een indruk van de geloofsmoed van mannen en vrouwen, die liever de vreeselijkste martelingen ondergaan, dan hun geloof af te zweren. De standvastigheid van de slavin Potamina brengt zelfs de Romeinse onderofficier Basilides tot bekering. Kinderen, die voor dit soort moeilijke historische stof voelen, slaan er zich wel doorheen en kunnen er dan heel wat van leren. Belangstelling wekken doet het boek o.i. te weinig, tenzij het onder goede leiding gelezen wordt. Het geeft goede Evangelieverkondiging; als zodanig kan het voor de Zondagsschool zeker dienen; toch is de sfeer voor de gewone leerlingen weinig genaakbaar. Dat ligt minder aan het onderwerp dan aan de wijze van behandeling. Wij noteren met bevrediging, dat met de door ons gemaakte opmerkingen bij de vorige druk rekening is gehouden. Aanbevolen! | Boekbeoordeling van Kinderlectuur voor de Zondagsschool door de Commissiën van "Jachin", 1949 |