Voor een Pdf-printvriendelijke versie van deze recensie Klik hier
Sluit venster

Boek en druk


Recensietekst


Bron



G.C. Hoogewerff

Een schipbreukeling , druk 2, 168 blz.
"De Schipbreukeling", door G.C. Hoogewerff, 2de druk, bij Callenbach. Nog een jongmensch, wien de omstandigheden tegen zijn, al is het niet in die mate als bij Eric. De vader opvliegend, klappen uitdeelend, 't eene oogenblik toegevend, 't andere oogenblik zijn jongens in kennis brengend met koffiehuizen, sigaren en drank; een kostschoolhouder, harteloos en die hem steeds van de slechtste zijde en met argwaan beschouwt; een voogd, streng en koel; een zwakke moeder ; naast goede, ook slechte vrienden ; geen godsdienstige opvoeding; en toch, hoewel alle deze dingen tegen hem zijn, gevoelen we, duidelijker dan bij Eric, hier schuld. Enkele passages gelijken wel erg veel op "Een Schooljongen". Het boek is zeer goed geschreven, geen lange preeken of veel aanhalingen van teksten, neen, zeer sober in deze dingen is Hoogewerff, schoon hij er op wijst hoe, door gebrek aan de bede: "God helpe mij!" en door hoogmoed, de storm den jongen tot schipbreukeling maakt. Het boek is geschikt voor 16 of 17 jarigen, niet jonger.Boekbeoordeling in Het Kind, 11-09-1909
G.C. Hoogewerff

Een schipbreukeling , druk 2, 168 blz.
Ing. f 0.90; geb. f 1.25.
Ons Nederlandsche volk is zóó gewoon aan zeevaartkundige termen, dat het verschillende zaken uit het dagelijksch leven noemt met namen aan de zeevaart ontleend, en zoo kan het volstrekt niet verwonderen, dat het een verwoest, verongelukt leven een schipbreuk noemt. Een zoodanige schipbreukeling stelt de schrijver ons hier voor. Jongelieden, die met een beroep op Michiel Adriaanszoon de Ruiter's jeugd - of liever op de onware verhalen, die daaromtrent verteld worden - ondeugendheid op school vergoelijken kunnen, leeren inzien, dat ons leven werkelijk niet uit twee helften bestaat, waarvan de eerste geen invloed heeft op de tweede. Hoe men zich in de jeugd, zelfs in de prilste jeugd gedraagt is van invloed : dit is een wijze les en wie zich op een helling begeeft, zonder vast steunpunt, glijdt van zelf naar beneden, telkens sneller, is misschien een nog wijzere les, duidelijk en klaar geleerd aan hen, die met aandacht en liefde dit boek lezen, zooals het met liefde en kennis geschreven is. Wie zich aan een ander spiegelt, spiegelt zich zacht

Catalogus Callenbach, 1898b
Open Catalogus