Voor een Pdf-printvriendelijke versie van deze recensie Klik hier
Sluit venster

Boek en druk


Recensietekst


Bron



W.G. van de Hulst jr.

Waarom de tram stil stond ..., druk 8, 46 blz.
prijs f 9,90. Leeftijd: plm. 8 - 12 jaar voor jongens en meisjes, 15 mooie zwart-wit tekeningen, die het verhaal ondersteunen.
Inhoud: Op 4 mei 1995 zitten alle kinderen uit de groepen 4 t/m 8 in het gymlokaal. Meneer Karsen, de directeur van de school, vertelt hen waarom ze hier bij elkaar zijn. Morgen is het 5 mei 1995. Dan is het precies 50 jaar geleden, dat ons land bevrijd werd van de Duitse overheersing en de vrede weer terugkwam. Mevrouw Karsen is ook aanwezig. Zij gaat een waar gebeurd verhaal vertellen, dat zij en haar vader en haar zus Nicolien, 40 jaar geleden hebben gehoord van een oude mevrouw. Zij zaten toen in een tram, die opeens stopte en 2 minuten stilstond. Waarom ..... ? Dat horen we in dit leerzame verhaal van mevrouw Karsen, waar de kinderen met grote aandacht naar hebben geluisterd. Na afloop ervan waarschuwt meneer Karsen de kinderen, dat dit erge in de toekomst wéér echt zou kunnen gebeuren. Ook nu zijn er mensen met heerszucht en bruut geweld. Ook in ons land. In alle mensen en ook in alle kinderen leven goede en slechte gedachten. Maar, om oorlog te voorkomen, moeten we proberen om de goede gedachten het van de slechte te laten winnen. Maar dat is moeilijk. Tenslotte wijst hij ook nog op artikel 1 van onze Grondwet.
Conclusie: U begrijpt dat dit boek is verschenen met het oog op de komende herdenking van de bevrijding, 50 jaar geleden. Door dit boek krijgen kinderen kennis van de oorlog van 1940-1945 én de bevrijding daarvan. Het is ook een denken áán en nooit vergeten ván hetgeen toen allemaal gebeurd is. En kennis van het verleden is een waarschuwing voor de toekomst. Vandaar een zeer zinvol en eveneens een zeer leerzaam boek.
Eindoordeel: Warm aanbevolen. Mevr. E. de Jong-Markus Krimpen aan den IJssel
Boekbeoordeling van de Ned. Hervormde Zondagsscholenbond op Geref. Grondslag, 1995

Open Boekbeoordeling.